• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5076 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ آبان

رهبرمعظم انقلاب در ديدار نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي

تشويق جوانان به ترك ميهن خيانت است

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، نخبگان را نور چشمان ملت خواندند و با تاكيد بر لزوم تمركز جامعه علمي و نخبگان براي يافتن راه‌حل‌هاي علمي مشكلات مختلف افزودند: ظرفيت نخبگي جوانان ملت ايران، مي‌تواند زمينه‌ساز پر كردن شكاف علمي كشور با علم جهاني، عبور از مرزهاي جهاني علم، ايجاد تمدن نوين اسلامي و تحقق آينده درخشان كشور باشد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تشكر از مطالب مفيدي كه نخبگان در اين ديدار بيان كردند، نخبگي را موهبت و نعمتي الهي خواندند و افزودند: استعداد و ظرفيت ذهني تنها شروط تحقق نخبگي نيست بلكه بايد با شكرگزاري و قدرشناسي اين نعمت و با كار و تلاش و همت و مجاهدت، استعداد و ظرفيت را به نخبگي تبديل كرد.
رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: البته قدرشناسي و شكر عملي نعمت نخبگي جوان، وظيفه پدر و مادر، معلم و استاد و دستگاه‌هاي حاكميتي نيز هست. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: ملت ايران، ملتي بالقوه نخبه است و به همين علت از ديرباز هدف جنگ نرم تحقيركننده استعمارگران قرار داشته تا استعدادها و توانايي‌هاي خود را فراموش كند و حتي منكر شود و دروغ بزرگ «ما نمي‌توانيم» را بپذيرد. ايشان با اشاره به خاطرات جواهرلعل‌نهرو از هند درباره تلاش مستقيم و غيرمستقيم انگليسي‌ها براي از بين بردن احساس توانايي و اتكاي به خود در ذهن ملت هند گفتند: در تاريخ ۲۰۰ ساله اخير ايران نيز استعمارگران و حاكمان وقت، هم‌صدا ناتواني ملت ايران را تبليغ مي‌كردند كه پيروزي انقلاب به اين روند پايان داد.
رهبر انقلاب غفلت و غارت را دو هدف مكمّل استعمارگران از القاي ناتواني در ملت‌ها برشمردند و افزودند: وقتي ملتي از توانايي‌هاي خود غفلت كرد، غارت او آسان مي‌شود. در واقع غفلت، مقدمه غارت و غارت، افزايش‌دهنده غفلت ملت‌ها از توانايي‌ها و استعدادهاي دروني است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به آيات صريح قرآن مجيد درباره پيامدهاي منفي غفلت افزودند: خداوند در كتاب آسماني هشدار مي‌دهد كه دشمن مي‌خواهد شما از سلاح و دارايي‌هاي خود غافل شويد تا راحت حمله كند كه اين موضوع امروز با توجه به فشارها و جنجال‌ها در دنيا درباره مساله پهپاد و موشك قابل توجه است. «احساس مسووليت نخبگان» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب در اين ديدار به آن پرداختند و تاكيد كردند: هم مسوولان بايد به وظايف خود درباره نخبگان عمل كنند، هم جوان نخبه بايد در قبال مسائل كشور احساس مسووليت كند و ضمن مبارزه با موانع و پذيرش برخي سختي‌هاي گاه اجتناب‌ناپذير، اجازه ندهد نامهرباني‌هايي كه در برخي دستگاه‌ها به نخبگان مي‌شود، او را از ادامه راه و تلاش و احساس مسووليت باز دارد.
نكته ديگري كه رهبر انقلاب براي نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي بيان كردند «ضرورت توجه به آينده ترسيم‌شده و هدف‌گذاري‌شده براي ايران عزيز» بود. ايشان با يادآوري سخنان چند سال قبل خود درباره آينده ايران و ضرورت پيشتازي در عرصه علم جهاني گفتند: بايد به‌ گونه‌اي حركت كنيم كه در آينده‌اي معقول، ايران منبع علم جهاني بشود و هركس براي دسترسي به جديدترين يافته‌هاي علمي، ناچار از يادگيري زبان فارسي شود، همان‌گونه كه در برهه‌هايي از تاريخ، ايرانيان بر قله‌هاي دانش جهاني قرار داشتند و كتاب‌هاي دانشمندان ايران در دانشگاه‌هاي غرب و شرق مورد تدريس و استناد اهل علم و دانش بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي براي رسيدن به اين آينده روشن و افتخارآميز 3 مرحله را ضروري دانستند. اول: تلاش فراوان براي پر كردن فاصله كنوني با خطوط مقدم علم جهاني، دوم: عبور از مرزهاي دانش جهاني و عرضه كشفيات نوين علمي به جامعه بشري و سوم: بنا كردن تمدن نوين اسلامي بر پايه علم نافع. ايشان تاكيد كردند: اگر نخبگان جوان ميهن به اين افق روشن چشم بدوزند، حركت علمي آنها جهت‌گيري درست خواهد داشت و مشكلات نيز رفع خواهد شد.
«لزوم آفرينش علمي» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب در تبيين آن گفتند: امروز كارهاي علمي مهمي در كشور در حال انجام است كه غالبا جزو شاخه‌هاي علمي خلق‌شده به دست ديگران است، در‌حالي‌كه علاوه بر اين، بايد با خلاقيت و نوآوري، قوانين ناشناخته طبيعت را كشف و در توليد علم، نوآوري كرد. ايشان، «مساله‌محوري» و حل مسائل كشور را از اهداف مهم جامعه علمي كشور خواندند و با برشمردن مواردي مانند مشكلات آب، محيط زيست، ترافيك، آسيب‌هاي اجتماعي، تخليه روستاها، نظام پولي، مالي، مالياتي، بانكي و مسائل نظام توليد، گفتند: مي‌توان براي همه مشكلات كشور راه‌حل علمي پيدا كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: در برخي كشورها با وجود آنكه اغلب دانشگاه‌ها خصوصي است اما بودجه‌هاي دولتي زيادي به آنها داده مي‌شود، البته نه به صورت فله‌اي، بلكه به اين شكل كه دولت براي دانشگاه مسائلي را تعريف مي‌كند و چنانچه دانشگاه در حل آن مسائل پيشرفت داشت، بودجه به آن تعلق مي‌گيرد.
رهبر انقلاب از «هوش مصنوعي» به عنوان يك مساله مهم و آينده‌ساز نام بردند و تاكيد كردند: اين مساله در اداره آينده دنيا نقش دارد و بايد به ‌گونه‌اي عمل كنيم كه ايران جزو ۱۰ كشور برتر هوش مصنوعي در دنيا قرار بگيرد. رهبر انقلاب درباره بحث مهاجرت نخبگان، گفتند: امروز در كشور جوانان نخبه مي‌توانند رشد و پيشرفت كنند ولي همچنان‌كه قبلا هم گفته‌ايم تمايل يك نخبه براي مهاجرت به كشوري ديگر با اين نگاه و توجه كه بدهكار كشور است و پس از تحصيل بازخواهد گشت، مانعي ندارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اما مهاجرفرستي و اينكه عناصري در بعضي دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آينده مايوس و او را به ترك ميهن تشويق مي‌كنند، صريحا خيانت به كشور و دشمني با آن است و دوستي با آن جوان هم نيست. ايشان در ادامه با تاكيد بر مساله مانع‌زدايي از توليد، مهم‌ترين موانع توليد در كشور را موانع فرهنگي همچون «نااميدي، احساس بي‌آينده بودن، بي‌همتي، بي‌حوصلگي، راحت‌طلبي، سرگرمي‌هاي مضرّ، احساس ناتواني و خطرپذير نبودن» برشمردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان‌شان با ابراز خرسندي از رشد كمّي شركت‌هاي دانش‌بنيان، بر لزوم افزايش كيفيت اين شركت‌ها تاكيد و خاطرنشان كردند: در رعايت ضوابط دانش‌بنيان بودن سخت‌گيري شود. ايشان با اشاره به دانش‌بنيان نبودن صنايع بزرگ كشور، خاطرنشان كردند: بايد با استفاده از شركت‌هاي دانش‌بنيان، صنايع بزرگ مانند خودروسازي نيز دانش‌بنيان شوند.
رهبر انقلاب، لازمه رشد و تقويت شركت‌هاي دانش‌بنيان را رواج استفاده از محصولات آنها در داخل دانستند و گفتند: وقتي يك محصول دانش‌بنيان در داخل توليد مي‌شود، نبايد واردات مشابه آن انجام شود و به خصوص دولتي‌ها و شركت‌هاي بزرگ بايد از محصولات داخلي استفاده كنند. ايشان در اين زمينه افزودند: البته مجددا عده‌اي مانند قضيه لوازم خانگي جنجال نكنند كه چرا نبايد از فلان كشور واردات انجام شود، زيرا لازمه رشد شركت‌هاي داخلي، ايجاد بازار داخلي براي آنها است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي البته خطاب به توليدكنندگان داخلي نيز تاكيد كردند: وقتي جلوي واردات گرفته مي‌شود، بنگاه داخلي نيز وظايفي دارد و نبايد با استفاده از اين موقعيت، قيمت‌ها را افزايش، يا كيفيت محصول را كاهش دهد. ايشان زمينه‌سازي براي صادرات محصولات دانش‌بنيان را از ديگر وظايف دستگاه‌هاي دولتي دانستند و گفتند: مردم در بعضي كشورها كه خاطره خوبي از ايران دارند، حتي نام دو محصول ايراني را نمي‌توانند بيان كنند، بنابراين علاوه بر فعاليت دولت و شركت‌ها براي بازارسازي، بخش خارجي صداوسيما نيز بايد براي تبليغ كالاهاي ايراني، برنامه‌ريزي و اقدام كند. ايشان با اشاره به گزارشي از معاون علمي رييس‌جمهور مبني بر سهم كمتر از يك درصدي شركت‌هاي دانش‌بنيان از توليد ناخالص داخلي، تاكيد كردند: اين سهم بايد حتماا افزايش يابد و در طول ۳ تا ۴ سال، حداقل به ۵ درصد برسد.
رهبر انقلاب در پايان، نخبگان را آينده‌سازان و نور چشمان كشور خواندند و افزودند: من در دولت‌هاي قبلي و كنوني براي استفاده از جوانان نخبه در مديريت‌هاي مياني و حتي سطح بالا به مسوولان سفارش كرده‌ام اما شما نيز بايد خود را آماده و نقش‌تان را در اداره كشور پيدا كنيد.

 سخنان معاون علمي رييسي و 6 نخبه
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري، با اشاره به نقش نوآوري در پيشرفت علمي و مقابله با دشمني‌ها گفت: در برابر تحريم، هر جا تعداد شركت‌هاي دانش‌بنيان كشور زياد بود، بر مشكلات فائق آمديم. همچنين در اين ديدار آقايان محمد اميني‌رعيا دكتراي مديريت از دانشگاه علم و صنعت، محمدرضا گنج‌دانش دانشجوي پزشكي و دارنده مدال طلاي المپياد دانشجويي، مهدي شريف‌زاده دانش‌آموخته دكتراي مهندسي شيمي، جواد آزادي پژوهشگر در حوزه فضاي مجازي و همچنين خانم‌ها رزان چهاردولي فعال و پژوهشگر در حوزه هوش مصنوعي و فائزه فداكار معلم و دارنده مدال نقره المپياد كشوري ديدگاه‌هاي خود را بيان كرده و در سخنان خود نكاتي ازجمله اصلاح گلوگاه‌هاي تعارض منافع براي جلوگيري از اثرپذيري مسوولان در تصميمات، اتخاذ سازوكارهاي هوشمندانه جهت نظارت و پيگيري سياست‌هاي كلي نظام، لزوم ارتقاي فرهنگ سازماني و بها دادن به جايزه ملي فرهنگ سازماني، افزايش همكاري نيروهاي مسلح با وزارت بهداشت براي استفاده بيشتر از سربازان پزشك، اهميت امنيت كودكان در فضاي مجازي و چاره‌جويي براي آن با استفاده از هوش مصنوعي، لزوم هدايت يارانه‌هاي انرژي از بخش‌هاي غيرمولد به مولد، ضرورت تحول در سازوكار تربيت معلم متناسب با تربيت انسان تراز انقلاب اسلامي، چاره‌جويي براي پديده فرار نخبگان از نهاد علم به نهاد تجارت، لزوم تحول در معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و ريل‌گذاري جديد و همچنين جلوگيري از ‌آسيب‌هاي تحول در حوزه ديجيتال بدون ظرفيت‌سازي داخلي را موردتاكيد قرار دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون